جوش های روی صورت و زیر پوست و درمان آن!
نوشته شده توسط : آریا

جوش های روی صورت و زیر پوست: کرم ها و سایر راه های رفع آنها

 

آکنه با ظهور یک سری بثورات پوستی که معمولاً به آنها جوش می گویند ظاهر می شود.

 

جوش ها عمدتاً روی صورت،گردن،قفسه سینه و شانه ها ظاهر میشوند.

این شایع ترین اختلال پوستی است، و در حالی که تهدیدی برای سلامتی شما نیست، آکنه شدید می تواند چهره شما را تغییر شکل دهد و باعث ایجاد اسکار دائمی شود .

 

علل این اختلال منشأ بسیاری از افسانه ها است: برخی از افراد بثورات را به غذاهای خاصی نسبت می دهند، در حالی که برخی دیگر فکر می کنند که علت آن کثیفی پوست است. در واقع شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد این عوامل در آکنه اکثر افراد نقش دارند.

 

همه اقوام و همه سنین مستعد ابتلا به آکنه هستند. بین سنین 11 تا 30 سال، از هر 5 نفر، 4 نفر به نوعی آکنه مبتلا هستند. در نوجوانان و جوانان شایع تر است. در حالی که آکنه به طور کلی خطری برای سلامتی ندارد، آکنه می تواند آزاردهنده باشد و زخم های دائمی به جا بگذارد. خوشبختانه، در بیشتر افراد پس از 30 سالگی به خودی خود از بین می رود.

 

جوش زدن یا نه؟

همه متخصصان پوست در بیان اینکه جوش ها را نباید فشار داد یا فشار داد موافق هستند ، زیرا:

 

ممکن است ذرات موجود در منافذ حتی عمیق‌تر به فولیکول فشار داده شود و باعث پارگی آن و نشت تمام مواد آلوده به درم، لایه زیرین پوست شود.

ممکن است تنها چند ساعت بعد جوش دیگری در کنار اولین جوش ظاهر شود.

خطر اسکار و لک های دائمی را افزایش می دهد،

ممکن است یک توده یا کیست کوچک به جای جوش فشرده ایجاد شود.

با این حال، در برخی موارد انتخاب شده، ممکن است انجام  مراحل پاکسازی صورت در مراکز زیبایی تخصصی یا توسط متخصص پوست انجام شود. در این موارد جوش در واقع فشرده می شود، اما

 

با ابزار حرفه ای که مانع از رانده شدن مواد چرکی به عمق می شود

پس از قرار گرفتن صورت در معرض بخار برای باز کردن منافذ.

بیایید برخی از افسانه ها را کنار بگذاریم

آکنه با خوردن غذاهای چرب مانند چیپس یا شکلات ایجاد نمی شود.

شستن پوست مانع از ظاهر شدن آکنه نمی شود، در واقع اگر بیش از حد باشد، حتی می تواند مشکل را بدتر کند. به یاد داشته باشید، بنابراین پوست خود را به طور منظم و پس از تعریق زیاد تمیز کنید، اما هرگز زمانی که خشک می‌شوید، آن را خیلی محکم نشویید.

آرایش کردن لزوما باعث ایجاد جوش نمی شود، اما انتخاب محصولات بدون روغن و شستشوی منظم صورت برای جلوگیری از بسته شدن منافذ مفید است.

استرس باعث آکنه نمی شود (اما در برخی موارد می تواند التهاب را بدتر کند).

 

علل

این فرآیند در غدد چربی پوست شروع می شود. سبوم یا ماده روغنی تولید شده توسط آنها، از کانالی به نام فولیکول که حاوی یک مو نیز می باشد، جریان می یابد . سبوم از طریق دهانه فولیکول (منافذ) به سطح پوست تخلیه می شود.

 

مو، سبوم و سلول های پوششی فولیکول می توانند منافذ را مسدود کنند و از رسیدن سبوم به سطح جلوگیری کنند. این مخلوط از چربی و سلول‌ها تکثیر باکتری‌ها را که مستعمره‌کننده‌های همیشگی پوست هستند، در داخل فولیکول تسهیل می‌کند. سیستم دفاعی بدن به باکتری ها واکنش نشان می دهد و باعث ایجاد یک فرآیند التهابی در ناحیه می شود.

 

اگر فولیکول مسدود شده زیر پوست باشد، یک برجستگی سفید کوچک به نام سر سفید ایجاد می شود . اگر به سطح پوست برسد و باز شود به آن جوش سر سیاه می گویند. کثیفی هیچ ربطی به آن ندارد: چربی روی سطح پوست سیاه می شود زیرا در معرض هوا قرار می گیرد. هم جوش های سرسفید و هم جوش های سر سیاه می توانند برای مدت طولانی باقی بمانند. با گذشت زمان، دیواره فولیکول مسدود شده ممکن است پاره شود و در نتیجه یک جوش یا جوش کوچک ایجاد شود.

 

یکی از عوامل مهم ایجاد آکنه، افزایش برخی هورمون ها در دوران بلوغ است. این هورمون ها باعث بزرگ شدن غدد چربی و افزایش تولید سبوم می شوند. تغییرات هورمونی مرتبط با بارداری، شروع یا توقف دارو ( قرص ) درمان ضد بارداری نیز می تواند باعث آکنه شود.

 

داده های علمی نشان می دهد که یک سابقه خانوادگی خاص در مورد تمایل به ایجاد آکنه وجود دارد، بنابراین آرایش ژنتیکی نیز نقش مهمی ایفا می کند.

 

استرس باعث ایجاد آکنه نمی شود، اما مشاهده شده است که در افرادی که از آن رنج می برند، می تواند باعث تشدید آن شود.

 

حتی برخی از داروها می توانند از ایجاد آکنه ( کورتیزون ، لیتیوم، ضد تشنج ها، باربیتورات ها، ...) و همچنین محصولات آرایشی چرب که می توانند سلول های فولیکولی را تغییر داده و آنها را چسبناک تر کرده و به شکل گیری پلاگ ها کمک کنند، کمک کنند. اگر آکنه دارید، سعی کنید از لوازم آرایشی بدون چربی استفاده کنید. محصولاتی را انتخاب کنید که دارای برچسب غیر کومدون زا هستند (یعنی برای مسدود شدن منافذ مفید نیستند).

 

کومدون (سفید یا سر سیاه) یا پاپول. جوش سرسیاه نمایانگر ضایعه اصلی، یعنی منافذ مسدود شده است. اگر انسداد زیر جلدی باقی بماند، به عنوان یک کومدون بسته تعریف می شود. یک نقطه سفید (تسکین) تشکیل می دهد. جوش سرسیاه جوشی است که به سمت بیرون باز می شود و سپس به صورت جوش سرسیاه روی پوست ظاهر می شود. رنگ به دلیل کثیفی نیست بلکه به دلیل واکنش بین هوا و چربی اضافی است.

پوسچول یا جوش. آنها فوران های آکنه ای هستند که حاوی چرک هستند. آنها در پایه قرمز هستند.

ندول ها. اینها جدی ترین تظاهرات آکنه هستند. گره ها در عمق پوست فرو می روند و می توانند باعث ایجاد زخم شوند.

کیست . مانند گره ها، این ضایعات پوستی عمیق و دردناک هستند. آنها پر از چرک هستند و می توانند باعث ایجاد زخم شوند.

راه حل ها

جوش ها را مالش ندهید و لمس نکنید. فشردن، سوزش یا نیشگون گرفتن بثورات می تواند منجر به زخم یا لکه های تیره شود.

صورت خود را دو بار در روز و همیشه پس از فعالیت بدنی شدید با یک پاک کننده ملایم بشویید .

از صابون های خشن یا مواد ساینده استفاده نکنید، زیرا می توانند وضعیت را بدتر کنند.

شستن مرتب موهایتان نیز مهم است. اگر موهایتان چرب است، هر روز هم آن را بشویید.

محصولات بدون نسخه مختلفی وجود دارند که می توانند آکنه خفیف را درمان کنند، اما ممکن است تا 8 هفته طول بکشد تا بهبودی حاصل شود. در عوض توصیه می شود در صورت بروز اشکال شدید با پزشک مشورت کنید.

 

قرص و آکنه

برخی از داروهای ضد بارداری خوراکی ممکن است در زنانی که فقط در دوره قاعدگی آکنه دارند، موثر باشد.

 

تحقیقات نشان می دهد که این داروها می توانند آکنه را با کاهش فعالیت بیش از حد غدد چربی پوست پاک کنند.

 

اسپیرونولاکتون

گاهی اوقات، در زنان بالغ، درمان آکنه با ترکیب داروهای ضد بارداری با داروی دیگری، اسپیرونولاکتون انجام می شود. دومی سطح هورمون های آندروژن را کاهش می دهد. آندروژن ها غدد چربی پوست را تحریک می کنند. از عوارض این دارو می توان به پریودهای نامنظم، حساس شدن سینه ها، سردرد و خستگی اشاره کرد.

 

بنابراین رویکردی محدود به موارد خاص است.

 

بهداشت ضعیف و آکنه

این یک افسانه است که بهداشت نامناسب باعث ایجاد آکنه در زنان می شود. در واقع، شستن یا شستن بیش از حد شدید پوست است که می تواند آکنه را بدتر کند. از بین بردن چربی سطحی به پیشگیری یا درمان آکنه که در واقع زیر پوست ایجاد می شود کمک نمی کند.

 

بهترین راه برای شستن صورت این است که آن را به آرامی دو بار در روز با پاک کننده های غیر تهاجمی انجام دهید. هنگام پاک کردن آرایش نیز حتماً با ظرافت عمل کنید که همیشه باید عصرها قبل از رفتن به رختخواب شسته شود.

 

استرس و آکنه

استرس باعث آکنه نمی شود، اما آکنه می تواند یکی از عوارض جانبی برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان استرس یا افسردگی باشد. در برخی موارد، تاثیرات اجتماعی و عاطفی بثورات پوستی باعث ایجاد استرس می شود. در صورت شک با پزشک خود مشورت کنید.

 

شکلات، غذاهای چرب و آکنه

اگرچه بسیاری از زنان شکلات یا غذاهای چرب را با آکنه مرتبط می دانند، تحقیقات علمی هیچ ارتباطی بین رژیم غذایی و آکنه پیدا نکرده است . به نظر می رسد که غذا در اکثر افراد کمترین اثر را بر روی آکنه دارد.

 

با این حال، یک رژیم غذایی سالم برای سلامت کلی شما مهم است.

 

عوامل دیگری که آکنه را بدتر می کنند

عناصر زیادی وجود دارند که می توانند آکنه را بدتر کنند، به ویژه:

 

لوازم آرایشی روغنی به جای محصولات غیر کومدون زا (غیر انسداد منافذ)،

روغن های برنزه و محصولات مخصوص موهای چرب، از جمله پمادها،

چرخه قاعدگی ،

دستکاری جوش،

مالش بیش از حد پوست،

برنزه ،

استرس ،

لباس هایی که پوست را مالش می دهند، مانند کلاه یا بریس

کار سرخ کردنی

پیشگیری از آکنه و جای زخم

شما می توانید با مراقبت از پوست خود از بروز آکنه و جای زخم جلوگیری کنید:

 

دو بار در روز (صبح و عصر) و پس از فعالیت بدنی شدید، پوست را با یک صابون ملایم یا پاک کننده تمیز کنید. از صابون های خشن یا مواد ساینده خودداری کنید. شستشوی پوست می تواند آکنه را بدتر کند. تمام صورت خود را از زیر فک تا خط مو بشویید و کاملا آبکشی کنید. با استفاده از یک پاک کننده سبک و آب، آرایش را به آرامی پاک کنید. در مورد استفاده از قابض با پزشک مشورت کنید.

موهای خود را مرتب بشویید. اگر موهایتان چرب است، هر روز هم آن را بشویید.

جوش ها را فشار ندهید یا ایجاد نکنید. آنها می توانند به زخم تبدیل شوند.

از آفتاب سوختگی خودداری کنید . بسیاری از داروهایی که برای درمان آکنه استفاده می شوند، حساسیت به قرار گرفتن در معرض نور خورشید را افزایش می دهند. اغلب این تصور اشتباه وجود دارد که آفتاب به آکنه کمک می کند زیرا آفتاب سوختگی می تواند جوش های آکنه را کمتر قابل توجه کند، اما قرار گرفتن در معرض بیش از حد نیز می تواند خطر ابتلا به سرطان و پیری زودرس پوست را افزایش دهد. در طول مدت قرار گرفتن در معرض نور خورشید، حداقل از فیلترهای SPF 15 استفاده کنید و سعی کنید تا حد امکان در سایه بمانید.

محصولات آرایشی و موی «غیر کومدون زا» یا «بدون آکنه» را انتخاب کنید. آنها موادی هستند که به طور خاص برای ایجاد آسیب طراحی نشده اند. در صورت لزوم از لوازم آرایشی بدون چربی نیز استفاده کنید.

تا حد امکان از مواد ساینده یا ایجاد اصطکاک مانند کوله پشتی و وسایل ورزشی خودداری کنید.

برای هر روش درمان آکنه با پزشک خود مشورت کنید. داروها را طبق دستور مصرف کنید. اگر آکنه شما احتمالاً به دلیل مصرف دارو به دلایل دیگر بدتر می شود، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

مرتبط ها:

آیا می شود روغن نارگیل را به عنوان ضد آفتاب استفاده کرد؟

به همین دلیل است که همیشه از ضد آفتاب استفاده می کنید!





:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: